بازاریابی الکترونیکی | فروش الکترونیکی

مطالب و نکاتی در مورد بازاریابی الکترونیکی و فروش الکترونیکی در وب و شبکه های اجتماعی از محمد طاهریان

بازاریابی الکترونیکی | فروش الکترونیکی

مطالب و نکاتی در مورد بازاریابی الکترونیکی و فروش الکترونیکی در وب و شبکه های اجتماعی از محمد طاهریان

بازاریابی الکترونیکی | فروش الکترونیکی

آشنایی با مفهوم هوش تجاری (BI)

چهارشنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۷ ق.ظ
business intelligence

 سیستم‏های هوش تجاری (BI) می‏توانند به شرکت‌ها در شناسایی روندهای بازار و مشکلاتی که باید مورد توجه قرار بگیرند، کمک کنند. هوش تجاری (BI) یک فرآیند مبتنی بر فناوری است که به‌منظور تحلیل داده‏ها برای کمک به مدیران ارشد، مدیران میانی و سایر کاربران برای اتخاذ تصمیمات بهینه به‌کار برده می‏شود. 

هوش تجاری (BI) شامل مجموعه ‏ای از ابزارها، برنامه ‏های کاربردی و متدولوژی‏ها است که با جمع‏ آوری داده ‏ها از منابع درون سازمانی و برون سازمانی، داده‏ ها را برای تجزیه و تحلیل آماده می‏کند، امکان اجرای پرس و جو (Query) را مهیا می‏سازد، گزارش‌ها و داشبوردها را ایجاد می‏کند به نحوی که این گزارش‌ها را در اختیار تصمیم‏ گیران و همین‏طور کارکنانBPMS قرار گیرد. از مزایای استفاده از هوش تجاری می‏توان به مواردی شامل: تسریع و بهبود فرآیند تصمیم‏گیری، بهبود فرآیندهای داخلی، شناسایی فرصت‏های جدید و دستیابی به مزیت‏های رقابتی جدید اشاره کرد. داده ‏های هوش تجاری (BI) می‏تواند شامل اطلاعات قدیمی یا داده‏ های جدیدی باشند که از سیستم‏های منبع داده تولید شده ‏اند و تحلیلگران هوش تجاری را قادر به پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم‏ سازی استراتژیک و تاکتیکی می‏سازند.  در ابتدا، ابزارهای هوش تجاری توسط تحلیلگران داده و سایر متخصصان IT استفاده می‏ شدند، به‌صورتی که آنها تحلیل‏ها را روی داده‏ ها اجرا می‏کردند و گزارش‌ها را به‌عنوان نتایج پرس‌وجو (Query) برای کاربران کسب‌وکار تولید می‌کردند. پس از آن با توجه به توسعه ابزارهای خویش خدمت هوش تجاری (Self-Service BI) و جست‌وجوی داده، مدیران سازمان و کارمندان نیز در استفاده از ابزارهای هوش تجاری (BI) توانمند شدند.

هوش تجاری (BI) شامل مجموعه وسیعی از برنامه‏ های کاربردی نظیر: تحلیل‏های موردی و پرس و جو (Query)، گزارش‏ ساز، پردازشگر تحلیلی آنلاین (OLAP)، هوش تجاری موبایل، هوش تجاری بلادرنگ، هوش تجاری عملکردی، هوش تجاری و سرویس‏های ابری، هوش تجاری متن باز، هوش تجاری اشتراکی و هوش منطقه ‏ای است. تکنولوژی هوش تجاری همچنین شامل نرم ‏افزارهای بصری‏ سازی داده برای طراحی نمودارها و سایر داده نمایی‏ ها وابزارهایی برای ساخت انواع داشبوردها می‏شود. برنامه‏ های کاربردی هوش تجاری را می‏توان از کمپانی‏ های متفاوتی خریداری کرده یا آنکه به‌صورت یک پلت‌فرم مجتمع از یک کمپانی تهیه کرد. برنامه‏ های هوش تجاری همچنین می‏توانند ترکیبی از انواع تجزیه و تحلیل پیشرفته را ارائه دهند، مانند داده‌کاوی، تحلیل‏های پیشگویانه، متن کاوی، تحلیل‏های آماری و تحلیل کلان داده‏ ها. 

در بسیاری از موارد، پروژه‏ های تجزیه و تحلیل پیشرفته به‌وسیله تیم‏های جداگانه‏ ای از کارشناسان داده، متخصصان آمار، مدل‏سازان و سایر متخصصان تحلیل رهبری و مدیریت می‏شوند، درحالی‌که تیم هوش تجاری بیشتر بر پرس‏جوها (Query) و تحلیل‏های داده‏های کسب‌وکار نظارت می‏کند. داده‏ های هوش تجاری معمولا در یک انبار داده یا یک داده گاه (Data mart) کوچک‌تر که زیرمجموعه ‏ای از اطلاعات شرکت است ذخیره می‏شوند. به علاوه، سیستم‏های Hadoop به‌صورت گسترده به‌عنوان انباره ‏ها در معماری‏های هوش تجاری و مخصوصا برای داده‏های بدون ساختار، فایل‏های لاگ و گونه‏ های دیگر کلان داده‏ها استفاده می‏شوند. قبل از آنکه این سیستم در برنامه ‏های کاربردی هوش تجاری استفاده شود، داده‏های خام از منابع مختلف باید مجتمع می‏شدند و به وسیله ابزارهای کیفیت داده بررسی می‏شدند تا از صحت داده ‏های تحلیلی اطمینان حاصل می‏شد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی